cover

Wyzwanie

Wstęp:

Carlsberg Polska to organizacja wielopokoleniowa, skupiająca biuro w Warszawie i aż 4 browary z długą tradycją. Pracują w nich nierzadko całe rodziny, których wspomnienia sięgają nawet czasów założycieli, na przykład Jana Ewangelistę Goetzego z browaru Okocim w Brzesku. 

 

Wspomnienia Krzysztofa, Kierownika ds. Elektroautomatyki w Browarze Okocim:

 

“Spędziłem w Browarze ponad 30 lat i patrzyłem jak się rozwija. Mój pradziadek zmarł na tym terenie, jeszcze w czasie zaborów. Wtedy moja babcia, mająca 16 lat, została zatrudniona przez żonę Barona Goetza jako pomoc do sprzątania. Sam Baron wybudował wówczas Browar nad rzeką i cegielnię. Pamiętam powódź z 1997 roku, mam nadal stare regulatory, pozostałości po beczkach. Czuję się jak kustosz, choć wciąż odkrywam nowe pomieszczenia na terenie zakładu. Kiedyś przez przypadek odkryliśmy strzelnicę LOK.”.


55% społeczności pracowników Carlsberg Polska to osoby powyżej 50 lat. Są ważnymi talentami, pielęgnującymi tradycje firmy i pamiętającymi dawne czasy. Z myślą o połączeniu ich doświadczeń z nowoczesnym podejściem młodych pracowników, stworzyliśmy aktywację WYWARZONE DUETY. Wewnętrzny konkurs był platformą do wymiany doświadczeń, inspiracji oraz metod pracy. Dzięki niemu udało nam się zintegrować pokolenia i stworzyć inicjatywy służące pracownikom Carlsberg Polska w każdym wieku!

 

Cel:

Głównym celem było zbudowanie mostu między pokoleniem Silvers i generacją Z. Dzięki spotkaniu z grupą projektową dowiedzieliśmy się, że młodzi doceniają wiedzę, doświadczenie, zaangażowanie i historię starszych pracowników, zaś sami wnoszą do organizacji znajomość technologii, szybkość działania oraz pomysły na przyszłość

 

Rezultatem spotkania było opracowanie kategorii konkursu o charakterze projektu społecznego na podstawie spostrzeżeń pracowników i doprecyzowanie zasad aktywacji wewnętrznej. 

 

Rozwiązanie

WYWARZONE DUETY to projekt skupiający duety międzypokoleniowe. Nazwa aktywacji jest grą słów definiującą balans pomiędzy ludźmi, a także nawiązującą do procesu warzenia piwa. Zadaniem zgłoszonych par było zaproponowanie inicjatyw dla społeczności pracowników Carlsberg, które odpowiedzą na potrzeby różnych grup wiekowych. Tworząc pomysły czerpali z historii firmy i doświadczenia, ale same projekty odwoływały się do nowoczesności i przyszłości, a także były osadzone w jednej z czterech kategorii:

 

  • Inspirujące Przestrzenie, czyli propozycji zmian w przestrzeni miejsca pracy. Mogły obejmować wygląd części wspólnych lub poprawę ich funkcjonalności. W tej kategorii doceniono odwołania do historii piwowarstwa, jak i do współczesnych trendów aranżacji wnętrz;

  • Tradycja Bezpieczeństwa, która miała na celu stworzenia jeszcze bezpieczniejszego miejsca pracy. To jedna z najważniejszych wartości Carlsberg Polska, który jako organizacja jest uważna na wszelkie wskazówki pomagające zadbać o pracowników. Doświadczenia starszych pokoleń połączono z dobrymi praktykami BHP w innowacyjny sposób;

  • Niezwykłe Historie, które są najlepszym źródłem wiedzy dla nowych pracowników. Chcemy pielęgnować przekazywanie ich dalej z pokolenia na pokolenie! To sposób na promowanie dziedzictwa Carlsberg z myślą o nowych osobach w zespołach;

  • Zielona Przyszłość, by zmieniać Carlsberg dla kolejnych pokoleń. Opracowana działania na rzecz ludzi i środowiska. Zadbano na przykład o ograniczenie produkcji odpadów, zużycia wody czy zdrowie i dobre samopoczucie ludzi.

 

Projekt łączył unikatowe cechy dwóch pokoleń - pasja, wiedza i historia (Silversi) oraz nowoczesność, osadzenie w technologiach (Pokolenie Z). Wybrane przez komisję i społeczność pracowników projekty będą wdrażane, pozostawiając trwały ślad w kulturze organizacji.

 

Realizacja

Projekt WYWARZONE DUETY miał zintegrowany charakter, skupiając wielokanałową komunikację wokół specjalnie zaprojektowanego landing page’a www.wywarzoneduety.pl. Realizację podzieliliśmy na 3 iteracje:

 

  • ogłoszenie konkursu i zebranie grupy pracowników, którzy chcą wziąć udział w aktywacji;
  • opracowanie projektów i wypełnienie kart podczas spotkania z pracownikami Carlsberg,
  • głosowanie na projekty WYWARZONYCH DUETÓW przeprowadzone wśród pracowników Carlsberg Polska. 

 

Na każdym etapie aktywacji docieraliśmy do pracowników Carlsberg Polska za pośrednictwem:

  • mailingów wewnętrznych
  • SMSów pozwalających na dotarcie do osób pracujących w terenie, 
  • plakatów rozwieszonych w browarach Carlsberg Polska,
  • liderów, informujących o możliwości wzięcia udziału w aktywacji.

 

Wszystkie komunikaty zachęcały do wejścia na stronę internetową projektu, na której pracownicy mogli znaleźć treści dopasowane do poszczególnych etapów aktywacji.  

 

 

Iteracja I

W ramach I iteracji projektu użytkownicy dowiedzieli się, czym jest aktywacja WYWARZONE DUETY i jakie są  kategorie konkursowe. Po zapoznaniu się z informacjami, mogli zgłosić chęć udziału w projekcie  za pośrednictwem formularza. Na stronie www.wywarzoneduety.pl pojawiła się specjalna sekcja z pamiątkami dawnych pokoleń pracowników, przybliżając historie browarów Carlsberg Polska i wpływ poprzednich generacji na teraźniejszość. Skupiając się na dostarczeniu użytkownikom potrzebnych informacji i kontekstu, pierwsza iteracja projektu miała na celu zachęcenie do udziału w WYWARZONYCH DUETACH.

Następnie zarejestrowane WYWARZONE DUETY wzięły udział w spotkaniach stacjonarnych, podczas których wypełniły karty projektowe. Proponowane inicjatywy miały połączyć perspektywę przedstawiciela pokolenia 50+ i generacji Z. Zgłoszony projekt musiał zawierać:

 

  • opis potrzeby miejsca pracy w Carlsberg, zdefiniowanej przez WYWARZONY DUET z uwzględnieniem ich spojrzenia z perspektywy pokoleniowej,

  • koncepcję projektu odpowiadającego na wybraną potrzebę, stworzoną w oparciu o jedną  z czterech kategorii konkursowych. Można ją było przedstawić formie prezentacji multimedialnej, zdjęć, filmu lub innej, pozwalającej na opowiedzenie o realizacji,

  • sposób realizacji projektu obejmujący potrzebne narzędzia, zaangażowanie współpracowników, szacowane koszty wdrożenia i harmonogram działań.

 

Iteracja II

W II iteracji WYWARZONYCH DUETÓW pracownicy Carlsberg Polska mieli okazję bliżej poznać międzypokoleniowe pary, które zgłosiły się do udziału w akcji i rywalizowały o cenne nagrody: nagrodę pieniężną w wysokości 2000 zł netto na osobę, i podróż do siedziby Carlsberg w Kopenhadze. Sekcje projektów zostały podzielone na 4 kategorie (Inspirujące Przestrzenie, Tradycja Bezpieczeństwa, Niezwykłe Historie, Zielona Przyszłość). Każda z nich prezentowała pomysły par, które miały na celu pozytywnie wpłynąć na pracę w Carlsberg Polska. 

 

Po zapoznaniu się z projektami, pracownicy Carlsberg Polska mieli możliwość oddania 2 głosów na inicjatywy, które chcieli wcielić w życie. To było nie tylko wyjątkowe doświadczenie partycypacyjne, ale również sposób na zaangażowanie pracowników w wybór najlepszych pomysłów i uczynienie ich pełnoprawnymi współtwórcami przyszłości Carlsberg Polska.

 

Iteracja III

III iteracja była zwieńczeniem projektu WYWARZONE DUETY.  Prezentowała informacje o 3 zwycięskich projektach, wybranych największą ilością głosów.

 

W kategorii Inspirujące Przestrzenie, zwycięskim projektem było stworzenie Pokoju Relaksu (Chill Roomu). W kategorii Zielona Przyszłość nawięcej głosów zdobył projekt związany z zastąpieniem wody butelkowanej bieżącą wodą z lokalnych źródeł. Natomiast w kategorii Niezwykłe Historie za najbardziej wartościową inicjatywę została uznana aplikacja dla pracowników Carlsberg Polska do dzielenia się wiedzą i historiami. Te projekty będą uwzględnione w harmonogramie prac projektowych Carlsberg Polska, co oznacza, że zostaną wdrożone i przyczynią się do rozwoju firmy.

 

Dodatkowo na stronie pojawiła się sekcja video, w której pracownicy Carlsberg Polska dzielili  się swoimi doświadczeniami w rozmowach międzypokoleniowych. Przedstawiciele starszego pokolenia, z wieloletnim doświadczeniem w Carlsberg Polska, opowiedzieli o swoich barwnych wspomnieniach i rozwoju browarów. Przybliżenie tych historii i połączenie ich z perspektywą osób młodego pokolenia były kluczowymi elementami przeprowadzonej aktywacji WYWARZONYCH DUETÓW. Przyczyniło się to do stworzenia innowacyjnych projektów i wzmocniło więź między pracownikami Carlsberg Polska.

 

Wyniki

W ramach aktywacji WYWARZONE DUETY zgłosiło się aż 25 par międzypokoleniowych. Komisja konkursowa wybrała 17 inicjatyw, spośród których pracownicy Carlsberg Polska wyłonili w drodze głosowania 3 zwycięskie pary

 

Etap głosowania przebiegał bardzo intensywnie i do ostatniej chwili pracownicy Carlsberg Polska wybierali swoich faworytów. Łącznie oddano 651 głosów! Jakie projekty okazały się być najbardziej potrzebne? 

 

 

Projekt "Pokój Relaksu (chili room)" zgłoszony w ramach kategorii Inspirujące Przestrzenie

 

MIĘDZYPOKOLENIOWA PERSPEKTYWA

 

Patryk (28 l.) zauważył, że Pokoje Relaksu dostępne w wielu firmach, pozwalają zacieśniać pracownikom więzi i pozytywnie wpływają na współpracę. Andrzej (64 l.) pamięta czasy “świetlicy”, gdzie po pracy mógł napić się herbaty lub pograć w ping-ponga.

 

KONCEPCJA PROJEKTU

 

“Pokój Relaksu (Chill Room)” pomieszczenie, które ma służyć pracownikom do odpoczynku, 

relaksu oraz nieformalnych spotkań  w trakcie oraz po pracy. Jego głównym celem jest stworzenie atmosfery sprzyjającej regeneracji, redukcji stresu i zwiększeniu satysfakcji z pracy.

 

REALIZACJA POMYSŁU

 

W projekcie “Pokoju Relaksu (Chill Roomu)” WYWARZONEGO DUETU Patryka i Andrzeja ważny jest wystrój i komfortowe rozwiązania. W przestrzeni pojawiłyby się liczne sofy, pufy, hamaki, leżaki, stoliki. Przytulnego, kojącego klimatu nadałyby rośliny i girlandy. Pracownicy mieliby do dyspozycji lodówkę lub nalewak z piwem Carlsberg 0%. Rozrywkę zapewniłyby piłkarzyki, gry planszowe oraz telewizor.

 

 

Projekt "Carlsberg bez plastiku - dla zdrowia i środowiska" zgłoszony w ramach kategorii Zielona Przyszłość

 

MIĘDZYPOKOLENIOWA PERSPEKTYWA

 

Angelika (26 l.) chciałaby zachęcić do ograniczenia spożywania mikroplastiku w produktach, a także zmniejszania produkcji odpadów. Paweł (51 l.) patrzy w przyszłość i chce, by była bezpiecznym, środowiskiem do życia dla przyszłych pokoleń. Wie, jak ważna jest konieczność zmniejszenia gazów cieplarnianych w atmosferze (ślad węglowy).

 

KONCEPCJA PROJEKTU

 

Projekt „Carlsberg bez plastiku – dla zdrowia i środowiska” zakłada zastąpienie wody butelkowanej bieżącą wodą z lokalnych źródeł, co wpłynęłoby pozytywnie na poprawę zdrowia pracowników, a także ograniczenie spożycia mikrocząstek. Oznaczałoby to też ograniczenie kosztów dla Carlsberg Polska.

 

REALIZACJA POMYSŁU

 

W projekcie „Carlsberg bez plastiku – dla zdrowia i środowiska” uwzględniono założenie systemów filtrujących wodę w pomieszczeniach socjalnych oraz zamontowanie urządzeń do karbonizowania wody. Rozwiązanie poprawi walory smakowe wody pitnej, filtr wykluczy obecność cząsteczek mikroplastiku, a pracownicy będą mieli stały dostęp do wody.

 

 

Projekt "QA-rlsberg - aplikacja dla pracowników Carlsberg Polska" zgłoszony w ramach kategorii Niezwykłe Historie

 

MIĘDZYPOKOLENIOWA PERSPEKTYWA

 

Zuzanna (26 l.) dopiero zaczyna swoje życie zawodowe i chciałaby czerpać wiedzę od doświadczonych pracowników, co nie zawsze jest łatwo dostępne. Stanisław (51 l.) chciałby podzielić się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem z młodymi osobami. Jednocześnie mógłby poznać ich świeżą perspektywę zawodową oraz motywacje.

 

KONCEPCJA PROJEKTU

 

Założeniem “QA-rlsberg – aplikacji dla pracowników Carlsberg Polska do dzielenia się wiedzą i historiami” byłoby ułatwienie komunikacji między pracownikami, zmotywowania ich do dzielenia się wiedzą, stworzenie ogólnodostępnej bazy wiedzy dla poprawienia efektywności oraz docelowego obniżenia kosztów onboardingu.

 

REALIZACJA POMYSŁU

 

“QA-rlsberg – aplikacja dla pracowników Carlsberg Polska do dzielenia się wiedzą i historiami” pozwoli wyszukiwać interesujące użytkowników tematy i zadawać pytania. Profile Microsoft Teams pozwoliłyby na logowanie się do aplikacji. Platforma miałaby także system polubień odpowiedzi z nagrodami.

 

 


Projekt WYWARZONE DUETY pozwolił osiągnąć postawione na początku cele.
  •  Udało nam się zaangażować zdecydowaną większość pracowników, zarówno na etapie rejestracji 25 WYWARZONYCH DUETÓW, jak i wybierania projektów, w ramach którego oddano 651 głosów,

  • Wzmocniliśmy współpracę międzypokoleniową, która uwidoczniła się w ramach opracowanych projektów - koncepcje inicjatyw łączyły perspektywy pokolenia 50+ i generacji Z,

  • Zmapowaliśmy potrzeby pracowników, dzięki zapoznaniu się z przygotowanymi projektami, perspektywami międzypokoleniowymi oraz pomysłami na ich realizację,

  • Zbudowaliśmy wizerunek zaangażowanego pracodawcy, który wsłuchuje się w potrzeby pracowników z różnych lokalizacji w Polsce i nagradza za wartościowe inicjatywy,

  • Opracowane zostały inicjatywy, które mają realną szansę poprawić miejsce pracy w Carlsberg Polska na lepsze, 

  • Projekt został wyróżniony w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2024.

 

Dzięki aktywacji WYWARZONE DUETY podkreśliliśmy, jak ważni są pracownicy Carlsberg Polska z różnych pokoleń, ich integracja oraz pielęgnowanie historii browaru, tworzonej przez dekady. Projekt będzie miał swoją kontynuację. 



klient

Carlsberg Polska

zakres działań
  • UX/UI
  • Kreacja
  • Warsztaty i badania
  • Realizacja konkursu
  • Copy
zespół odpowiedzialny za projekt
partnerzy biorący udział w projekcie

Zainspirowało Cię nasze case study? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji!

Wiemy, jak kreatywnie przyciągnąć dopasowane talenty. Zostaw swój numer telefonu, a oddzwoni do Ciebie nasz konsultant. Umówimy się na pogadUSZKI o Twojej marce pracodawcy.

Dziękujemy za wypełnienie formularza. Cieszymy się, że chcesz z nami współpracować.

Karol Szczawiński

CEO | Co-founder